https://photovision.gr/2024/03/06/stavros-zaras-iconnet/
H Iconnet, είναι μία από τις πιο εξοπλισμένες και εξελισσόμενες εταιρείες στον χώρο της επαγγελματικής εκτύπωσης με ιδιόκτητες εγκαταστάσεις, έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό 20 ατόμων και τον πλέον σύγχρονο εξοπλισμό. Από το 1991, πρωτοπορεί και πρωταγωνιστεί τον τομέα της εκτύπωσης και του ψηφιακού άλμπουμ.
Ο Σταύρος Ζάρας μας μιλάει για την παρουσία της Iconnet στη φετινή διοργάνωση
Περίπτερο: C-3
• Πως έχει εξελιχθεί η αγορά του ψηφιακού άλμπουμ κατά τη διετία;
Το ψηφιακό album ξεκίνησε να παράγεται στην Ελλάδα από φωτογραφικά εργαστήρια λίγο μετά το 2000. Κατά συνέπεια έχει ήδη κλείσει πάνω από είκοσι χρόνια ζωής. Εμείς κατασκευάσαμε το πρώτο ψηφιακό album το 2003. Προβλέψαμε ότι αυτό εντυπωσιακό προϊόν θα εκτόπιζε το κλασσικό αναλογικό album, θα κυριαρχούσε στην εμπορική φωτογραφία και δεν πέσαμε έξω στις προβλέψεις μας.
Αυτός ήταν και ο λόγος που στραφήκαμε πολύ νωρίς στη παραγωγή και στη διάθεσή του ψηφιακού άλμπουμ στη χονδρική αγορά επενδύοντας μεγάλα ποσά σε πανάκριβους εξοπλισμούς.
Όμως επειδή τα πάντα σε αυτή τη ζωή κάνουν το κύκλο τους, έτσι και το ψηφιακό album κατά τη γνώμη μου έφτασε πλέον στη κορύφωσή του και ως προϊόν και ως ζήτηση. Θεωρώ πως κάποια στιγμή θα αρχίσει η πτωτική πορεία στη ζήτησή του παρ όλο που σαν εταιρία δεν έχουμε ακόμη αισθανθεί αυτή τη πτώση. Όμως σύντομα θα δούμε πτωτικά νούμερα παραγωγής σε αυτό το είδος για πολλούς και διάφορους λόγους που δεν έχουν να κάνουν με το προϊόν αυτό καθ’ εαυτό, αφού εξακολουθεί να κεντρίζει το ενδιαφέρον του κοινού, όσο με άλλους παράγοντες που θα το επηρεάσουν πτωτικά.
• Πιστεύετε ότι έχει εμπεδωθεί η ενημέρωση και αποδοχή του είδους (product awareness) από το κοινό που είναι ο τελικός καταναλωτής για το ψηφιακό άλμπουμ;
Ναι 100% ! Μέσα σε αυτή την εικοσαετία ζωής του από τη στιγμή που άρχισε να διατίθεται σε προσιτές τιμές για τον τελικό καταναλωτή και όχι στις τιμές εκκίνησης όταν πρωτοξεκίνησε να προσφέρεται ως κάτι πανάκριβο και σε απλησίαστα κόστη για το ευρύ κοινό, η λιανική αγορά το έχει αναγνωρίσει και το ζητάει. Είναι πολύ εντυπωσιακό προϊόν που περιγράφει ανθρώπινες στιγμές και μία σημαντική ιστορία με εικόνες Σχεδόν κάθε σπίτι διαθέτει ένα αν όχι περισσότερα ψηφιακά albums που αναφέρονται σε κάποιο μυστήριο γάμου ή βάπτισης που έγιναν στο σπίτι αυτό. Είναι πλέον πολύ αναγνωρίσιμο και εξακολουθεί να κεντρίζει το ενδιαφέρον της ελληνικής αγοράς.
• Είναι σαφής η αξία και χρηστικότητα του digital album; Επηρεάζεται από παράπλευρα προϊόντα όπως το photobook;
Αυτό το διαχωρισμό μεταξύ του digital album και του photobook τον ακούω πολλά χρόνια τώρα αλλά δεν συμφωνώ όταν ακούω να περιγράφονται έτσι με αυτές τις λέξεις.
Τα ερασιτεχνικά digital albums έχουν ονομαστεί από την αγορά photobooks για να μειωθεί η αξία τους σε σχέση με τα επαγγελματικά.
• Η αξία ενός φωτογραφικού λευκώματος διαμορφώνεται από την ονομασία ή από άλλους παράγοντες;
Για μένα ισχύει το εξής: Το digital album είναι ένα photobook και το photobook είναι ένα digital album. Πρόκειται για το ίδιο προϊόν με διαφορετική όμως προσέγγιση και αισθητική στις σελίδες καθενός από αυτά. Το ένα, αυτό που όλοι αποκαλούν digital album, περιλαμβάνει επαγγελματικές λήψεις τραβηγμένες από επαγγελματίες της εικόνας και το άλλο, αυτό που αποκαλείται photobook, περιλαμβάνει ερασιτεχνικές λήψεις τραβηγμένες από ερασιτέχνες φωτογράφους που αγαπούν τη φωτογραφία. Ο σωστός διαχωρισμός είναι να λέμε πως υπάρχουν επαγγελματικά και ερασιτεχνικά digital albums ή αλλιώς photobooks. Η διαφορά ανάμεσα σε αυτά τα δύο albums δεν έχει να κάνει με το πως θα τα ονοματίσουμε αλλά το την ποιότητα των λήψεων που βλέπουμε όταν τα ξεφυλλίζουμε.
Όλα αυτά τα χρόνια που κατασκευάζω φωτογραφικά λευκώματα έχω δει ερασιτεχνικά ψηφιακά albums που σε φωτογραφική ποιότητα ξεπερνούν άλλα που θεωρούνται επαγγελματικά. Πολύ απλά γιατί ο δημιουργός τους ήταν ένας πολύ καλός ερασιτέχνης φωτογράφος και το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό.
Ασφαλώς και είναι σαφής η αξία και η χρηστικότητα του αποκαλούμενου digital album γιατί πρόκειται για επαγγελματική δουλειά που είναι αναγνωρίσιμη και πολύ διαφορετική από μία ερασιτεχνική δουλειά. Όμως εξίσου σημαντική αξία και χρηστικότητα έχει και ένα ερασιτεχνικό ψηφιακό album που δεν είναι τραβηγμένο από επαγγελματία της εικόνας γιατί αναφέρεται και αυτό σε ωραίες σημαντικές και ανθρώπινες προσωπικές στιγμές του ερασιτέχνη φωτογράφου που απαθανάτισε και εκτύπωσε προσωπικές του στιγμές. Το καθένα από αυτά τα δύο διαφορετικά είδη λευκωμάτων έχουν την αξία τους στη ζωή μας. Είτε πρόκειται για το γάμο μας ή την βάπτισή μας είτε πρόκειται για τις διακοπές μας ή τα γενέθλια του παιδιού μας.
Υπάρχουν επίσης πολλές και διαφορετικές ποιότητες στα επαγγελματικά αλλά και στα ερασιτεχνικά digital albums – photobooks. Το χαρτί, η βιβλιοδεσία, το εξώφυλλο, η αντοχή στο χρόνο, τα χρώματα της εκτύπωσης κάνουν τη διαφορά! Ότι πληρώνεις παίρνεις. Για μένα λοιπόν η ύπαρξη του κακού photobook επηρεάζει πολύ θετικά την ύπαρξη του καλού photobook.
Ευτυχώς λοιπόν που υπάρχει και το ερασιτεχνικό digital album – photobook για να αναγνωρίζεται η καλή επαγγελματική δουλεία. Το καλό και το κακό συνυπάρχουν σε όλα τα επίπεδα της ζωής, άρα και στα ψηφιακά albums. Για μένα το ένα βοηθάει το άλλο. Το καλό ψηφιακό album προτρέπει τον ερασιτέχνη να φτιάξει και ένα προσωπικό του album π.χ. διακοπών και η ύπαρξη ενός ερασιτεχνικού album διαχωρίζει και υποστηρίζει την καλή επαγγελματική δουλειά στα μάτια του τελικού καταναλωτή.
• Που θα δώσετε βάρος στην φετινή διοργάνωση; Τι καινούργιο θα βρουν στο περίπτερό σας οι επαγγελματίες επισκέπτες της έκθεσης;
Είμαστε μία εταιρία που ιδρύθηκε το 1991 με μεγάλη ιστορία στο χώρο και πάντα με πρωτοποριακές ιδέες αφού βρεθήκαμε στο κέντρο σημαντικών αλλαγών και καινοτόμων τεχνολογιών που επηρέασαν την φωτογραφία και την εκτύπωση όλα αυτά τα χρόνια.
Το κύριο αντικείμενό μας είναι τα ψηφιακά albums και οι ψηφιακές εκτυπώσεις σε διάφορα υλικά, όπως το ξύλο, το κεραμικό, το μέταλλο ή το plexiglass.
Σίγουρα έχουμε να πούμε και να δείξουμε νέα πράγματα στους συνεργάτες μας, στους φωτογράφους δηλαδή που μας αναθέτουν τις εργασίες τους. Αποκαλούσα πάντα τους επαγγελματίες που συνεργάζονται μαζί μας συνεργάτες μας και όχι πελάτες μας, γιατί περί συνεργατών πρόκειται. Όλοι, και εμείς και αυτοί συνεργαζόμαστε προς μία κατεύθυνση:
Να δημιουργούμε πάντα ευχαριστημένους τελικούς καταναλωτές, να τους κάνουμε να φεύγουν πό τον φωτογράφο τους ευχαριστημένοι για να επιστρέφουν πάλι σ’ εμάς μέσω αυτού με μία νέα φωτογράφηση, με ένα νέο album και να τον συστήνουν και σε άλλους. Οι καλύτεροι πωλητές είναι οι ευχαριστημένοι πελάτες!
Προσπαθούμε να μην μένουμε στάσιμοι, να βελτιώνουμε συνεχώς την αισθητική προσέγγιση των προϊόντων που κατασκευάζουμε, να έχουμε πάντα σταθερά καλή ποιότητα υπηρεσιών που είναι αναγνωρίσιμη από την αγορά που μας στηρίζει όλα αυτά τα χρόνια, να χρησιμοποιούμε σύγχρονες μεθόδους και τεχνολογίες στην επαφή με τον επαγγελματία που θα μας εμπιστευτεί και θα στηριχθεί στις υπηρεσίες μας.
Κατεβαίνουμε λοιπόν σε αυτή την έκθεση για να συναντηθούμε με συνεργάτες μας από διάφορα σημεία της Ελλάδας , να προσεγγίσουμε πάλι κάποιους που μας γνωρίζουν ως εταιρεία αλλά για κάποιους λόγους έπαψαν να συνεργάζονται μαζί μας και θέλουμε να προσπαθήσουμε να μάθουμε το γιατί, και να συναντηθούμε με νέους επαγγελματίες στο χώρο που δεν γνωρίζουμε. Θα είναι χαρά μας να δούμε ανθρώπους που έχουμε καιρό να δούμε και να μιλήσουμε μαζί τους. Θα είμαστε εκεί για όλους όσους θέλουν να μας δουν και έχουν θετικές σκέψεις για εμάς.
• Σήμερα στο διαδίκτυο κυκλοφορούν διαφημίσεις για photobook χαμηλού κόστους που επηρεάζουν τον τελικό καταναλωτή και του δημιουργούν την εντύπωση πως οι τιμές που λαμβάνει σε μία προσφορά γάμου ή βάπτισης από έναν επαγγελματία είναι πολύ υψηλές! Σε μία εποχή που τα κοστολόγια αυξάνουν συνεχώς, αυτό δεν σας δημιουργεί πρόβλημα; Οι φωτογράφοι που συνεργάζονται μαζί σας δεν πιέζουν για καλύτερες τιμές στα albums; Πως το αντιμετωπίζετε αυτό το ζήτημα;
Ασφαλώς και μας πιέζουν αφού κάποιοι κατασκευαστές albums για να γίνουν ανταγωνιστικοί μειώνουν τις τιμές τους. Το ίδιο όμως δεν γίνεται και ανάμεσα στους επαγγελματίες φωτογράφους που δίνουν προσφορές σε γάμους και βαπτίσεις; Και εκεί δεν συμβαίνει αυτό;
Τι πρέπει να κάνει λοιπόν σήμερα κάποιος επαγγελματίας; Να πουλάει στις χαμηλότερες τιμές που κυκλοφορούν για να είναι ανταγωνιστικός; Δεν ισχύει κάτι τέτοιο.
Μία επιχείρηση για να είναι βιώσιμη πρέπει να κερδίζει. Αν δεν κερδίζει και κινείται στα όρια μεταξύ κόστους και κέρδους ή με πολύ χαμηλό κέρδος, κάποια στιγμή αργά ή γρήγορα θα βρεθεί σε δεινή θέση και θα σταματήσει να υφίσταται γιατί θα χρεοκοπήσει.
Για να μειωθούν σήμερα οι τιμές που είναι ήδη χαμηλές, πρέπει να μειωθεί η ποιότητα. Πρέπει να χρησιμοποιηθούν υλικά χαμηλότερου κόστους. Αν χρησιμοποιηθούν υλικά χαμηλότερης ποιότητας τότε και η συνολική ποιότητα ενός προϊόντος δεν θα είναι η ίδια.
Με πιο ευτελή υλικά η διάρκεια ζωής σε βάθος χρόνου ενός album δεν θα είναι η ίδια. Θα χαλάσει πολύ πιο γρήγορα. Και όταν ένα προϊόν σου χαλάει πιο γρήγορα, δεν αποτελεί κέρδος για σένα γιατί δεν σε διαφημίζει σε βάθος χρόνου αλλά σε δυσφημίζει.
Και όπως προείπα, αυτό που θέλουμε είναι να δημιουργούμε ευχαριστημένους πελάτες και να μην βλέπουμε μόνο πως θα κερδίσουμε όσο γίνεται πιο πολλά.
Γιατί μακροπρόθεσμα δεν θα κερδίσουμε αλλά θα χάσουμε αν κάνουμε τέτοιες επιλογές.
Εμείς γνωρίζουμε τι μας κοστίζει ένα προϊόν, ξέρουμε το ποσοστό κέρδους που έχουμε και σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να μειώσουμε τη ποιότητα των προϊόντων μας για να έχουμε περισσότερη δουλειά από αυτή που έχουμε.
Αυτή είναι η στρατηγική μας όλα αυτά τα χρόνια ζωής της επιχείρησής μας και είμαστε ευχαριστημένοι με τον κύκλο συνεργατών που έχουμε
Κατασκευάζουμε albums είκοσι χρόνια. Έχουμε φτιάξει πάνω από 400.000 λευκώματα.
Φτάσαμε σ’ αυτά τα νούμερα όχι γιατί είχαμε τις χαμηλότερες τιμές, αλλά γιατί είχαμε εξαιρετική ποιότητα σε λογικές τιμές. Ούτε τις χαμηλότερες τιμές έχουμε , ούτε τις υψηλότερες. Έχουμε εξαιρετική ποιότητα σε πολύ λογικές τιμές για αυτό που προσφέρουμε. Το γνωρίζουν αυτό οι συνεργάτες μας.
• Το τελευταίο χρονικό διάστημα όλο και περισσότεροι φωτογράφοι δίνουν τα ψηφιακά αρχεία στους πελάτες τους στη προσπάθεια τους να μειώσουν τη τιμή της προσφοράς τους και να μην χάσουν τη δουλειά. Συμφωνείτε με αυτό; Δεν σας μειώνει και τη δική σας δουλειά αυτή η τακτική;
Το θέμα στο οποίο αναφερόμαστε έχει να κάνει με αυτό που είπα στην αρχή και αφορά την πτωτική πορεία της εκτύπωσης των ψηφιακών albums. Είναι ένας από τους εξωγενείς παράγοντες που επηρεάζουν τη πορεία του.
Η συμβουλή που δίνω εγώ προσωπικά σε συνεργάτες μου φωτογράφους όταν μου λένε πως οι πελάτες που φωτογραφίζουν τους ζητάνε τα ψηφιακά αρχεία είναι να μην τα δίνουν και ας χάσουν τη δουλειά. Οι ερασιτέχνες που παίρνουν τα ψηφιακά αρχεία απευθύνονται σε εταιρίες στο internet και δεν έχουν σαν κριτήριο τη ποιότητα αλλά την τιμή.
Άλλωστε δεν γνωρίζουν και οι ίδιοι τι ποιότητα θα πάρουν σε αυτή τη τιμή. Αναγνωρίζουν τη ποιότητα όταν παραλάβουν το προϊόν που παρήγγειλαν.
Φτιάχνουν μόνοι τους τη μακέτα του album που σε καμία περίπτωση δεν είναι όπως η μακέτα που θα φτιάξει ένας επαγγελματίας και εκτυπώνουν σε ευτελή υλικά, χαρτιά κακής ποιότητας με χρώματα που δεν αντιπροσωπεύουν την επεξεργασία που έχει κάνει ο φωτογράφος. Το αποτέλεσμα συνήθως είναι ένα πολύ μέτριο έως κακό αποτέλεσμα που δεν διαφημίζει τον φωτογράφο που έκανε τη φωτογράφηση. Το αντίθετο μάλλον συμβαίνει…
Σε βάθος χρόνου ο πωλητής του φωτογράφου που είναι ο ευχαριστημένος πελάτης θα σταματήσει να υφίσταται ως πωλητής και ο φωτογράφος θα αναρωτιέται γιατί μειώθηκε η δουλειά που είχε τα προηγούμενα χρόνια.
Το φωτογραφικό υλικό πρέπει να το διαχειρίζεται ο φωτογράφος και μόνον αυτός γιατί αποτελεί διαφήμιση για αυτόν τον ίδιο. Αυτός πρέπει να το επεξεργαστεί και αυτός πρέπει να στήσει τη μακέτα.
Εγώ αν ήμουν φωτογράφος και έκανα αυτή τη δουλειά θα έφτιαχνα ένα μου μυστήριο και με τους δύο τρόπους. Το ένα μου δείγμα θα ήταν ένα κανονικό ψηφιακό album πολύ προσεγμένο και το άλλο θα ήταν ένα »αντιδείγμα» με τις ίδιες φωτογραφίες. Ένα δηλαδή album χαμηλής ποιότητας από αυτά που πουλάνε στο διαδίκτυο αρκετές εταιρείες, εκτυπωμένο σε ευτελές χαρτί, με κακή μακέτα και όχι πολύ προσεγμένα χρώματα στην επεξεργασία του. Θα τα είχα και τα δύο στο χώρο μου και όταν κάποιος μου έφερνε ως παράδειγμα albums χαμηλότερου κόστους ή μου ζητούσε τα ψηφιακά αρχεία για να εκτυπώσει μόνος του θα του έδειχνα και τα δύο λευκώματα. Το ένα που θα ήταν το καλό και ποιοτικό ψηφιακό album και δίπλα του με το ίδιο φωτογραφικό υλικό ένα πολύ μέτριο album. Αυτή η παρουσίαση είμαι σίγουρος πως στο 95% των περιπτώσεων θα απέτρεπε τον τελικό καταναλωτή να προχωρήσει μόνος του στην εκτύπωση του μυστηρίου του. Χρειάζεται απλά ένα »αντιδείγμα» όπως το ονομάζω για να ενημερώσω με πράξεις και όχι με λόγια τον τελικό καταναλωτή και να του δείξω για ποιο λόγο ζητώ αυτά τα χρήματα για το ψηφιακό album που θέλω να του παραδώσω.