Συνέντευξη με τον Πέτρο Αγκοπιάν, Πρόεδρο του Δ.Σ. του Σ.Ε.Κ.Α.Φ.

Peter AgopianΝέα

Στο εύρος ενδιαφερόντων του Σ.Ε.Κ.Α.Φ. εκτός από την εκπροσώπηση των επιχειρήσεων του τομέα του Imaging, εντάσσονται περιφερειακά roadshow, αντιμετώπιση των προβλημάτων του χώρου, επιμορφωτικές πρωτοβουλίες αλλά και η υποστήριξη εμπορικών και καλλιτεχνικών εκθέσεων. Οι συνέργειες του Συνδέσμου με την κλαδική έκθεση του Imaging έχουν βαθειές καταβολές στις προηγούμενες διοργανώσεις και με την ενεργό συμμετοχή στην τρέχουσα IΜAGE+TECH & PHOTOVISION 2024, o Σ.Ε.Κ.Α.Φ. υπογραμμίζει τη διαχρονικά θετική του συμβολή.

• Πείτε μας λίγα λόγια για τον Σ.Ε.Κ.Α.Φ. και τους σκοπούς του.
Ο ΣΕΚΑΦ είναι ο Σύνδεσμος Ελλήνων Κατασκευαστών, Αντιπροσώπων & Εμπόρων Φωτογραφικών Ειδών & Συστημάτων Εικόνας. Ιδρύθηκε το 1991 και αριθμεί σήμερα 74 εταιρείες μέλη, τις κορυφαίες εταιρείες Imaging στην Ελλάδα. Σκοπός του Συνδέσμου είναι από τη μία η συνένωση και υποστήριξη των εταιρειών μελών του και από την άλλη η προώθηση της φωτογραφικής τέχνης και ιδέας στο ευρύτερο κοινό.

• Πως αξιολογείτε τη διεθνή πορεία του τομέα του imaging κατά τη διετία που παρήλθε από την προηγούμενη διοργάνωση το 2022;
Η προηγούμενη διοργάνωση συνέπεσε με το τέλος των περιορισμών από την πανδημία. Όπως είναι λογικό ο τομέας του Imaging είχε αυξητικές τάσεις την διετία που ακολούθησε καθώς επανήλθε στα προ-Covid επίπεδα. Παρατηρείται μάλιστα μικρή αύξηση κατ’ έτος. Αυτό έρχεται κάπως σε αντιδιαστολή με το γεγονός οτι κατηγορίες φωτογραφικών μηχανών συρρικνώνονται ή εξαφανίζονται (DSLR & compact) ή ότι πολλοί χρήστες προτιμούν το κινητό από μία συμβατική φωτ. μηχανή. Αρνητικό ρόλο σίγουρα έπαιξαν τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας και η άνοδος του κόστους ζωής διεθνώς. Επομένως η άνοδος πρέπει να αποδοθεί σε μεγάλο βαθμό στις νέες mirrorless μηχανές και ότι ολοένα και περισσότεροι φωτογράφοι άλλαξαν ολόκληρο σύστημα, αγοράζοντας από την αρχή νέους φακούς και αξεσουάρ. Επίσης καθοριστικά θεωρώ ότι είναι τόσο η υψηλή πλέον κατάρτιση των φωτογράφων σε νέες τεχνολογίες και η παροχή διευρυμένων υπηρεσιών imaging όπως επίσης οι νέες καινοτόμες τεχνολογίες που ενσωματώνονται στα φωτογραφικά προϊόντα. DSC_0796

• Ποιες τεχνολογίες και τάσεις του imaging πιστεύετε ότι οδηγούν το ενδιαφέρον των υποψήφιων αγοραστών στο imaging αυτή τη χρονιά; Θεωρείτε ότι η επέλαση των εφαρμογών Artificial Intelligence θα έχει θετική επίδραση στην αγορά της εικόνας;
Όπως φαίνεται η ολοκληρωτική επικράτηση των mirrorless φωτογραφικών μηχανών θα συνεχιστεί εις βάρος των DSLR ή άλλων συστημάτων. Οι εφαρμογές βίντεο και ο αντίστοιχος εξοπλισμός που παρουσιάζει σημαντική και διαρκή εξέλιξη, απευθύνεται ακόμη περισσότερο στους φωτογράφους που προσθέτουν στις υπηρεσίες τους video υψηλών προδιαγραφών, αεροφωτογραφία / βίντεο (drones) κ.α.
H Artificial Intelligence είναι ένα επαναστατικό εργαλείο που αναμένεται να αλλάξει πάρα πολλά σε δημιουργικό και σε εργασιακό επίπεδο. Όπως σε κάθε νέα τεχνολογία ή χρήση της και οι ενδεχόμενοι κανόνες θα καθορίσουν το πρόσημο της επίδρασης στην αγορά και συγκεκριμένα της εικόνας.
Σαν εργαλείο ήδη χρησιμοποιείται σε εφαρμογές φωτογραφίας και βίντεο, σε αυτοματισμούς στα social ή εργαλεία marketing, διευκολύνοντας τον δημιουργό / επαγγελματία που έχει ατομική ή πολύ μικρή επιχείρηση να γίνει πιο αποδοτικός και πιο επικερδής.
Από την άλλη, η ευκολία να δημιουργήσεις μέσω A.I. εικόνες δίνοντας απλά λεκτικές εντολές θα δημιουργήσει σίγουρα μείωση ζήτησης σε κάποιες κατηγορίες φωτογράφισης ενώ γεννιούνται και ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας, ηθικής κ.α.
Το αντίδοτο στην απώλεια θέσεων εργασίας λόγω A.I. και αυτοματισμών είναι η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ και η ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ και το θετικό εδώ είναι ότι οι εργαζόμενοι στον κλάδο του imaging, δηλαδή οι φωτογράφοι και βιντεογράφοι ως δημιουργοί έχουν προβάδισμα να διακριθούν σε αυτό το νέο τοπίο.

• Με ποιους τρόπους, δράσεις κλπ. θα εκφράσει ο ΣΕΚΑΦ τη συμμετοχή του ως Συνδέσμου στην IMAGE+TECH & PHOTOVISION 2024; 
Είναι τιμή μας που όπως κάθε φορά η διοργάνωση IMAGE+TECH & PHOTOVISION τελεί υπό την αιγίδα του ΣΕΚΑΦ. Οι εταιρίες μέλη μας στηρίζουν έμπρακτα το event καταλαμβάνοντας το μεγαλύτερο μέρος της έκθεσης με περίπτερα με τα περισσότερα τετραγωνικά. Ταυτόχρονα ο Σύνδεσμος θα στηρίξει με παράλληλες δράσεις τη διοργάνωση, με το- πολύ επιτυχημένο στην προηγούμενη έκθεση – “LIVE STAGE” με ζωντανές επιδείξεις  των εταιρειών μελών μέσω καταξιωμένων φωτογράφων / βιντεογράφων. Επίσης με την διοργάνωση επιμορφωτικού σεμιναρίου σε καινοτόμα προϊόντα και τεχνολογίες και με το δικό του περίπτερο όπου θα μπορεί να ενημερωθεί ο επισκέπτης για τον σύνδεσμο και τα μέλη του καθώς και τις δράσεις στήριξης του φωτογραφικού κλάδου.Sekaf

• Το 2023 είχαμε όλη αυτή την κινητικότητα και τις αντιδράσεις των φωτογράφων για τη φωτογραφία ταυτοτήτων και τον τρόπο που εφαρμόστηκε; Ποιες είναι οι μέχρι τώρα ενδείξεις; Όντως έχουν συρρικνωθεί οι δουλειές των φωτογραφείων; Θα υπάρξουν και άλλες κινητοποιήσεις από πλευράς επαγγελματιών και ΣΕΚΑΦ;

Οι ενδείξεις μέχρι τώρα είναι πολύ αρνητικές καθώς με την απόφαση της Κυβέρνησης να μην αξιοποιήσει το μοναδικό σε έκταση δίκτυο της χώρας μας σε φωτογραφεία για την εξυπηρέτηση του πολίτη και στο πιο απομακρυσμένο σημείο, έχουμε ως αποτέλεσμα την τεράστια μείωση του τζίρου για όλα τα φωτογραφεία και ταυτόχρονα μία προβληματική υπηρεσία προς τον πολίτη με μεγάλες καθυστερήσεις και κακή ποιότητα φωτογραφίας τραβηγμένη σε αυτοσχέδια στούντιο από αστυνομικούς.
Όλος ο κλάδος είναι ανάστατος με αυτή την υπόθεση και σαφώς οι κινητοποιήσεις συνεχίζονται. Ο ΣΕΚΑΦ ετοιμάζει μία καμπάνια ενημέρωσης του κοινού και στήριξης του φωτογραφείου. Επίσης συνεχίζονται οι προσπάθειες επικοινωνίας και άσκησης επιρροής στον Υπουργό Δημόσιας Τάξης χρησιμοποιώντας κάθε έννομο μέσο.katsafados

• Παράλληλα βλέπουμε γενικά μια μεγάλη διάχυση της ενασχόλησης με τη φωτογραφία στη χώρα μας και διεθνώς; Επωφελείται από αυτό η αγορά των φωτογραφικών στην Ελλάδα;

Πράγματι με την ψηφιακή λήψη και την ανάπτυξη του κινητού η φωτογραφία διαδόθηκε όσο ποτέ στο παρελθόν σε πολύ ευρύτερο κοινό. Επίσης παρατηρούμε μία αυξητική τάση του φωτογραφικού κοινού με τη συμμετοχή σε εκθέσεις φωτογραφίας και άλλα δρώμενα. Αυτά είναι προς όφελος όλης της αγοράς αλλά πολλές φορές δεν το “εισπράττουμε” στην δική μας αγορά φωτογραφικών είτε γιατί το καταναλωτικό κοινό στρέφεται σε όχι συμβατικές  φωτογραφικές λύσεις είτε γιατί στην παγκοσμιοποιημένη αγορά και ειδικά εντός Ευρώπης υπάρχει πλέον ισχυρός ανταγωνισμός από χώρες όπου ενδεχομένως έχουν διαφορετικό φορολογικό και εμπορικό πλαίσιο με αποτέλεσμα να ευνοούνται. Θα πρέπει να υπάρχουν κίνητρα και προϋποθέσεις για τις ελληνικές φωτογραφικές επιχειρήσεις εμπορικές ή παροχής υπηρεσιών να γίνουν πιο ανταγωνιστικές σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον.

Αγκοπιάν Πέτρος
Πρόεδρος Δ.Σ. ΣΕΚΑΦ
www.sekaf.gr